Blomkål med underbart ras el hanout -smör

söndag 19 juli 2020




Blomkålen är en riktig kameleont. Med intressanta kryddutsvävningar kan man trolla fram ljuvliga smaker. Jag köpte 3 ganska små huvuden, som jag snabbt bestämde mig för att överösa med ett smält smör, som jag kryddade med ras el hanout. Här kan du läsa mera om den oemotståndligt doftande kryddan och bekanta dig med ett annat blomkål-ras el hanout -recept.




Ingredienser:
3 små blomkålshuvuden
50-100 g smör
1-2 msk ras el hanout -krydda

Jag kokade blomkålen i vatten som var generöst saltat. Var försiktig så huvudena inte blir för mjuka och går sönder. Jag lämnade kvar de gröna stjälkarna eftersom de är dekorativa och dessutom mycket goda. Ta upp blomkålen med en hålslev och låt den ånga av en stund.

Smält smöret på svag värme så det inte kokar och blanda ner den mängd ras el hanout du vill. Börja med en liten mängd.

Häll det varma kryddsmöret på blomkålen ... det får vara rikligt med smör för det är fantastiskt gott! Dekorera gärna med lite färggranna blommor.

Lätt som en plätt att förverkliga denna ljuvliga orientaliska blomkålsrätt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar