Pepparrotsgädda & ponzugrönsaker

torsdag 9 juli 2020



Varje gång jag tillreder gädda förvånas jag över vilken fin smak den har. Jag börjar tycka att den är klart överlägsen både sik och gös när det handlar om vita fiskar. Abborren intar fortfarande första plats. Då vi har nästan obegränsad tillgång till gädda i vår vik, äter vi naturligtvis ganska ofta gädda i någon form. Senast gjorde jag den här pepparrotsgäddan med wokade grönsaker, som fick en liten asiatisk twist av ponzusåsen. Mycket gott! Och en misomajonnäs, som jag älskar, blev pricken på i:et. Jag använde mig av ett recept från Glorian ruoka & viini 5/20, där jag gjorde några små förändringar. 




Misomajonnäs: 
1 dl majonnäs
1 msk ljus misopasta

Smaksätt majonnäsen med misopastan. Blanda tills den är jämn och låt vila svalt fram till serveringen.

Pepparrotsgäddan, 4 portioner:
600 g benfri gäddfilé
150 g ghee/klarifierat smör
30 g pepparrot
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk salt

1. Lägg gäddfilén med skinnsidan nedåt på skärbrädan. Avlägsna y-benet genom att skära ett snitt på var sida av benraden. Känn med fingrarna. Ta bort benraden. Torka fisken. Skala pepparroten och hyvla flisor med skalkniv.
2. Smält det klarifierade smöret i stekpannan, sätt till pepparrotsflisorna och värm tills de blir guldbruna. Pepparroten får inte brännas. Lägg i gäddbitarna och stek på medelvärme medan du öser dem med pepparrotssmöret hela tiden. Ca 3-4 minuter/sida. Krydda med salt och peppar och täck dem med folie när de är färdigstekta.
Vid serveringen rev jag ännu över en hög med pepparrot och det gjorde susen!

Ghee gör du så här: smält 200 g smör i en kastrull. Låt smöret vila i rumsvärme i 15 minuter och häll den klara delen (som du använder till att steka i) i ett annat kärl. Bottensatsen går att använda i bakning t.ex.





Wokgrönsakerna:
1 knippe rädisor
1 knippe små morötter
100 g sockerärtskidor
2 msk olja till stekning
3-4 dl sockerärter
1 kruka bladpersilja (som jag bytte ut till dill)
2,5 dl ponzusås/citronsojasås

1. Avlägsna skaften från rädisorna och morötterna. Skölj grönsakerna. Dela rädisorna och klyv morötterna, om de är tjocka. Dela ärtskidorna.
2. Woka rädisorna, morötterna och ärtskidorna i oljan i het panna i 3-4 minuter. De får vara al dente. Ta pannan från plattan och häll i ärterna. Häll över ponzusåsen. Om du vill kan du koka ned såsen till hälften innan du häller den över grönsakerna. Jag gjorde det inte. Klipp persilja/dill över och blanda om.

Jag serverade också kokt nypotatis till.
Jag halverade recepten då vi endast var två till middagen.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar