Stekt kyckling och miso-morotspuré

fredag 16 augusti 2019



Passa på att använda nyskördade morötter till den här förträffliga purén, som får sin sälta av misopasta och smak av ingefära och lime. Goda smaker som för tankarna till Asien. Rätten blir färdig fort och är mycket lätt att tillreda. Receptet testade jag i samarbete med Rosa Viini & Ruoka (finsk vin och matsajt). Mitt tillägg är morotsblastpeston på toppen av kycklingfilén samt den parmesangratinerade (egna) fänkålen. Det lönar sig att ta till vara morotsblasten om du odlar egna morötter eller köper sådana med blasten kvar. Det ursprungliga receptet (på finska) finns här www.rosaviinijaruoka.fi/resepti/paistettua-broileria-ja-miso-porkkanapyreeta




Ingredienser till Miso-morotspurén:

4 stora fina morötter
1 dl olja 
1/2 dl vit/ljus misopasta
saften från 2 lime
1 tsk färsk riven ingefära (jag älskar ingefära så jag tog det dubbla)
1 msk honung
(salt)

4 bröstfiléer av kyckling/broiler
smör-oljeblandning till stekning
salt och svartpeppar

1. Värm ugnen till 200 grader. Ta fram kycklingfiléerna i god tid så de hinner bli varma.

2. Skala och stycka morötterna i fem delar. Rosta dem i ugnen tills de är riktigt mjuka, ca 15 minuter.

3. Häll alla ingredienserna till purén i blendern/matberedaren och mixa slät. Jag lät inte min puré bli helt slät, för jag ville ha lite tuggmotstånd. Sätt till vatten eller morotssaft vid behov. Avsmaka.

4. Bryn filéerna på ganska hög värme på båda sidorna och sänk sedan värmen och låt dem steka färdiga under lock. Salta och peppra.

5. Värm morotspurén snabbt och skär itu filéerna och servera dem upplagda på purén. Gott med ugnsstekt potatis till. Jag serverade som sagt  gratinerad fänkål och morotsblastpesto som tillbehör.




Vi hade öppnat en Valdobbiadene prosecco innan middagen och lyckligtvis räckte den också till middagen. De asiatiska smakerna i rätten tog inte kål på den rätt så lätta proseccon, som är torr med fruktig doft och smak. Ett ypperligt sommarbubbel som kostar 15 euro. 
Vinet har jag fått via samarbetet med Rosa Viini & Ruoka.

Njutbar helg
!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar