Fräsch ärthummus

måndag 12 augusti 2019



"Grönt är skönt". Den sloganen stämmer allt som oftast.
 När jag senast behövde ett grönsakstillbehör till de stekta sikfiléerna, föll min blick på den stora ärtpåsen i frysen. Det var dessutom hög tid att använda den, men eftersom gröna ärter i sig inte är någonting extra, ville jag göra ett tillbehör med lite sting i. Jag använde mig av det som fanns hemma: lökblast, citron, röd chili, rapsolja och lite majonnäs. Enkelt, hälsosamt och väldigt gott. Hummusen/röran/dippen hade strykande åtgång och jag glömde fotografera härligheten, så jag gjorde en ny sats några dar senare.

Ingredienser:
ca 5 dl (djupfrysta) gröna ärter
1 stor röd chili i små bitar, utan frön
ca 1 dl lökblast i ringar
ca 1 dl olja
saften från en halv citron
ca 2 msk majonnäs (Hellmann's/hemgjord)
salt

Jag mixade ärter, chili och lökblast med oljan i matberedaren/blendern. När röran var relativt slät blandade jag ner citronsaft, majonnäs/crème fraîche och salt tills konsistensen och smaken var till belåtenhet. Sätt till mer olja eller majonnäs om du vill ha en lösare hummus. Min är rätt så kompakt.









Ärthummusen smakade ypperligt till den rökta gösen och ättiksströmmingen som jag inhandlat från Sattmarks rökeri i Pargas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar