Smulpaj med körsbär och choklad

torsdag 4 juli 2019




I år var det första året vi hann skörda körsbären innan fåglarna fick sig ett skrovmål! Som syns på bilden är vissa en aning ljusa till färgen men helt ätbara ändå. Jag har gjort körsbärsclafoutis många gånger (receptet finns inte på bloggen om någon undrar) men nu ville jag göra en smulpaj med mandelmjöl, havregryn och mörk choklad. Vi åt en del samma dag den kom ur ugnen, men det visade sig nästa dag då den stått i källaren över natten, att körsbärssmaken hade utvecklats och blivit starkare. Så med andra ord vinner pajen på att stå och gotta till sig en natt. Mycket god tillsammans med glass eller vaniljsås. Jag valde grekisk yoghurt, som jag blandade lite lönnsirap i. Vi njöt av pajen till eftermiddagskaffet nere på bryggan i gassande sol… med assistenten och ett litet glas kaffelikör.



Smuldeg:
100 g kallt smör
1 dl mandelmjöl (eller vetemjöl om du vill)
1 dl havregryn
1/2-1 dl socker (jag använde bara 1/2 dl muscovadosocker)
1 tsk vaniljsocker
50 g mörk choklad (70-86 %), finhackad

Fyllning:
4-5 dl urkärnade körsbär
1-2 msk socker
1 msk potatismjöl

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skär smöret i tärningar och lägg dem i en bunke. Tillsätt mjöl, havregryn och socker.
3. Nyp ihop till en smulig massa. Tillsätt chokladen.
4. Fyllning: Blanda körsbären med socker och potatismjöl. Lägg bären i en smord pajform, ca 20 cm i diameter. Fördela smuldegen över bären.
5. Grädda pajen mitt i ugnen i 20-25 minuter.













Blomsterströsslet på yoghurten kommer från ADD:WISE. De marknadsför ekologiska kryddor och övriga produkter. Här hittar du ADD:WISE återförsäljare i Finland.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar