Gudomlig ugnsfisk på spanskt vis

söndag 30 juni 2019



Jag fick tag på guldbraxen (dorada) för någon vecka sedan och ville ugnsbaka dem med en god sås till. Efter lite googlande fick jag syn på den här otroligt enkla men bästa såsen ever som består av olivolja, vitlök och pimentón (spansk rökt paprikapulver). Jag har gjort den till all möjlig fisk och den är alltid lika underbar.




Det kan vara svårt att få tag på guldbraxen, men braxen, sik eller gös går precis lika bra. 

Så här gjorde jag:
1. Jag rensade och fjällade två st guldbraxen (du kan be fiksmästaren göra det i butiken) och skar snitt i skinnet. Jag saltade fiskarna både in - och utvändigt och vitpepprade dem. Sedan hällde jag ett par dl vitt vin över dem och satte in formen i 180 gradig ugn. När vinet i formen började koka lät jag fiskarna stå inne i ca 15 minuter. Jag öste fiskarna med vinet en gång när de stod inne och sedan en gång till när jag tog ut dem.

2. Under tiden fisken var i ugnen grovhackade jag vitlök och fräste den i ganska mycket olivolja (ca 2 dl) på medelvärme. Var försiktig så den inte blir för mörk för då är den inte god. När löken var klar tillsatte jag en rågad tsk pimentón i den heta oljan. Jag rörde om och fick till stånd en gudomlig doft och så var såsen klar.

3. Såsen hällde jag över fisken när jag tog ut den ur ugnen. Det behövs ett gott bröd att suga upp all sås med. Jag serverade också nypotatis och sparris till. Den bästa fisken vi ätit på ett tag!













Jag gjorde en lite annan version med två hela sikar. Jag saltade och pepprade som ovan men bredde också på ett lager av min chilisylt.
Sedan gjorde jag samma vitlöksolja med pimentón och hällde på när fisken var klar. Inte illa den versionen heller!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar