Glutenfria squashrösti + vintips

måndag 22 juli 2019



Nu är det härliga squash/zucchinitider mina vänner! Det enda problemet med squashen är att den i sig själv är lite smaklös, så den måste piffas upp lite extra för att få den där wow-faktorn. Här använde jag mina långa gröna squash och satte till kikärtsmjöl och en lämplig mängd kryddor. Och slutresultatet blev så mycket bättre än jag vågat hoppas på. Fantastiskt goda både varma och kalla! Och friteringen gick hur bra som helst! 
I samarbete med rosaviinijaruoka testade jag detta recept, som fungerade perfekt utan några som helst ändringar https://www.rosaviinijaruoka.fi/resepti/kesakurpitsa-rostit/ (på finska).

Ingredienser:
2 medelstora rivna squash
1 riven lök (jag använde 2 sommarlökar och klippte också med lite av blasten)
2 tsk salt
150 g kikärtsmjöl
40 g färsk ingefära
2  vitlöksklyftor
1 röd chili
1 tsk paprikapulver
1 tsk gurkmeja
2 tsk citronsaft
1 bunt färsk koriander (jag dekorerade i stället med ätliga tagetesblommor)
svartpeppar
4 dl rapsolja till friteringen

1. Börja med att riva squash, chili, skalad ingefära och vitlök. Riv av korianderbladen och blanda en del i rivet och spara resten till dekorationen.

2. Krama överloppsvätskan ur det rivna och lägg det ännu på hushållspapper för att få bort mer vätska. Tillsätt sedan 1 tsk salt.

3. Blanda de torra kryddorna och kikärtsmjölet i en stor bunke. Sätt till ca 1 dl vatten (inte mer). Frityrdegen ska vara i tjockaste laget.

4. Blanda det rivna ordentligt med degen och avsmaka med salt och peppar.


5. Hetta upp oljan i en gryta till 180 grader. Oljan är tillräckligt varm när en liten klick smet blir guldbrun på 40 sekunder. Gör runda röstin med hjälp av två skedar och sänk försiktigt ner dem i oljan. Stek 3-4 minuter och vänd dem efter halva tiden. Den färdiga röstin är guldbrun och frasig.


6. Garnera med koriander eller blommor och dippa i någon sås om du vill.







Jag valde att kombinera röstina med ett italienskt organiskt Appassimentovin. Casa Marrone Appassimento Bianco är ett friskt och fruktigt veganskt vin och innehåller en aning restsocker, som gör att det passar perfekt till röstina. Utmärkt till sallader och fisk. Vi drack det också till huvudrätten, som var en örtgratinerad lax. Receptet på laxen kommer om några dagar. Vinet är ett utomordentligt sommarvin och kostar 13 euro. Kom ihåg att servera det väl kylt!



Vinet är ur Rosa Viini & Ruokas sortiment och finns att köpa på Alko. Jag fick en flaska för att matcha det med ett lämpligt recept. 

Behöver du flera härliga squashrecept? Ta då en titt i bloggarkivet under etiketten squash … där finns en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar