Nasi goreng

tisdag 16 juli 2019




Den här indonesiska "pyttipannan" består vanligtis av stekt ris, kyckling, chili, ingefära, lök, vitlök, ägg, ärter, kryddor och olja. Jag blev bekant med rätten första gången under studietiden men i det receptet användes griskött och räkor i stället för kyckling. Nasin är en verklig kameleont, men jag tycker det viktigaste är att krydda ordentligt … det ska vara lite eldigt men inte för hett. Här bestämmer var och en själv. Beträffande riset vill jag påpeka att det inte får vara nykokt; koka det helst dagen före eller låt det åtminstone stå 2-4 timmar innan stekningen. Annars kan slutresultatet bli grötigt. Jag utgick från detta recept (på finska), men gjorde som vanligt lite ändringar (inom parentes). Nasi goreng brukar också gå hem hos barnen. Man kan ställa fram en skål med extra chili eller en flaska sweet chilisås för dem som önskar mer hetta.

Inom ramen för ett samarbete med www.rosaviinijaruoka.fi kommer jag att testa deras recept i min matlagning under sommaren och ibland också kombinera maten med ett lämpligt vin från de vin de marknadsför. Sajten innehåller för övrigt nästan tusen intressanta och rätt så lättlagade recept med ett matchande vin för varje recept. Mycket behändigt när den egna fantasin tryter!



Ingredienser:

4 kycklingfiléer
1 röd paprika
ca 3 cm färsk ingefära
1 mild/medium röd chili (jag tog 2 st.)
2 vilköksklyftor
2 sommarlökar med blast
(3 tsk gul currypasta)
6 dl kokt ris (basmati)
1 dl rapsolja (+mer till riset)
2 ägg (kunde ha varit 3)
1 dl ärter

Gör så här:

1. Skala och hacka/riv ingefäran.Skär paprikan i små bitar.Skiva chilin och avlägsna fröna. Hacka löken och vitlöken.Strimla kycklingfiléerna.Värm oljan i en stekpanna och fräs lök, ingefära och chili (+currypasta) en stund. Sätt till kycklingen och stek den nästan klar. Sätt till paprikan och fortsätt steka tills den är mjuk och kycklingen är klar.

2. Värm lite olja i en (wok)panna och stek det kalla riset tills det får lite färg och blir varmt. Sätt till mer olja om riset verkar fastna i pannan. Gör en fördjupning i mitten av riset och knäck i äggen. Låt dem stelna en stund och blanda dem sedan med riset.

3. Blanda ner kyckling-grönsaksfräset i riset tillsammans med ärterna och ta bort från plattan. Kontrollera smakerna. Jag blandade också ner lite soja. Garnera med chili, lökblast och ärtskidor eller koriander. Servera varm.












Vi drack detta vin, som vi brukar kalla husets vita. Mycket gott till asiatiska rätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar