Min salsa Romesco

fredag 28 juli 2017


Romesco-såsen är ett spanskt påfund som hör hemma i Tarragona och är en grundläggande sås i det Katalanska köket. Columbus hämtade stora paprikor från Amerika redan på 1400-talet och dem använde man sedan bland annat i såsen. Mitt recept saknar några av den klassiska såsens ingredienser, nämligen tomater och bröd. Såsen passar till kött, fisk, skaldjur och grönsaker men är också god på en skiva bröd.

Du behöver:
100 g skalade mandlar
250 g rostad paprika (det går bra med burkpaprikor om man inte hinner rosta själv!)
1 msk balsamico
2-3 vitlöksklyftor 
1-2 tsk chiliflakes
1-2 tsk salt
1,5 dl kallpressad rapsolja/olivolja (jag använde öländsk fantastiskt god rapsolja med backtimjan i. Tack Inger & Jan för den)
0,5-1 dl solrosolja

Mixa alla ingredienser förutom oljorna. Tillsätt sedan oljorna i en tunn stråle och mixa samtidigt. Låt salsan stå kallt helst över natten, men åtminstone några timmar så utvecklas alla smaker. Smaka och tillsätt kanske mer chili och salt om du vill.





Den här salsa romescon är faktiskt min makes favorit eller snarare en av dem. Därför får den äran att förvaras i den vackra skålen som jag ärvt av min svärmor. Och som sagt passar romescon till det mesta i matväg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar