Kakolanruusu i Åbo - en fin fängelseupplevelse

söndag 23 juli 2017


Blev tipsad om att pop-up restaurangen Kakolanruusu serverar utomordentlig mat i det före detta Kakolafängelset. Det lät som ett koncept man borde uppleva. Och eftersom jag hade lunchträff med matintresserade vänner från huvudstaden så var saken biff. Tjejen på bilden var som klippt och skuren ur en fransk modetidning OCH dessutom en enormt duktig och kunnig kypare. Tack sötnos för den utomordentliga betjäningen vi fick.



Gänget som håller i trådarna på Kakolanruusu är det samma som står bakom restaurang Kaskis i Åbo med Erik Mansikka i spetsen. Där blir man heller sällan besviken på maten. Vi valde överraskningsmenyn med fyra rätter och de som inte var chaufförer valde också vinpaketet...som lär ska ha varit bra.



Vi inledde med en flaska av denna champagne. Gjord på endast två druvsorter, vilket är rätt så sällsynt när det gäller champagne. Den var helt ok men inte så elegant och lyxig som jag tycker en champagne ska vara. Inte mycket bubblor men de fruktiga nöttonerna ackompanjerade bra  vår meny. För oss som inte tog vinpaketet fungerade den bra som måltidsdryck.





Brödet var ett levainbröd med vallmofrön. Kunde bara konstatera att godare bröd har jag sällan ätit. Salladen var  Caesar-aktig med bara grön sallad, parmesankräm, riven parmesan och krutonger. Fräsch och god.  Potatissalladen bestod av siiklipotatisar från Pargas, sill, ägg och marinerad rödlök. Den lämnade mig ganska oberörd, kanske lite mer sill och rödlök skulle ha varit pricken på i:et.


Den andra rätten som ingick i menyn var grillade kycklingvingar. Goda i och för sig, men då jag gillar stark kryddning skulle jag ha önskat lite mer hetta i glazen. Jag är ju lite besvärlig, ursäkta mig.





Den tredje rätten: Fantastiskt fint grillad oxfilé från Åland med en ljuvlig glaze. Den hade naturligtvis fått koka ihop i timmar och bestod av grisben, grönsaker och svamp. Till detta potatisgrönsaksspett och en tzatziki. Dagens bästa rätt enades vi om. 





Desserten var både elegant och smaskigt somrig. Den bestod av belgisk våffla, glass gjord på youghurt och kvarg och marinerade jordgubbar. Som bord fungerade en fängelsedörr i ganska ursprungligt skick. Trevlig detalj! Jag kan inte annat än rekommendera detta sympatiska ställe med kunniga kockar och övrig personal. Vi njöt för fullt i drygt två timmar, denna gång utomhus i det vackra vädret. Dessutom har man möjlighet att inspektera det gamla fängelset men det hann vi inte med. Nästa gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar