Vit sparrissoppa med spenatolja + vintips

söndag 5 maj 2019




Vill du bjuda på en festlig liten soppa med diverse mumsiga tillbehör som inledning på vårmiddagen? Här har du mitt bästa recept på en sparrisvelouté, gjord på färsk vit sparris. Buljongen kokas på skalen och de träiga delarna och knopparna sparas för att lägga i tallrikarna. Hela sparrisen tas med andra ord till vara. 

4 portioner:
500 g vit sparris
5 dl kycklingbuljong
1 schalottenlök
1 msk smör
1 dl torrt vitt vin
2-3 dl grädde
salt
vitpeppar
citronsaft
100-150 g kallrökt lax

1. Skala sparrisen noggrant och spara skalen. Bryt av den nedersta träiga delen och lägg den i skalbyttan. Koka upp buljongen, lägg i skalen + de avbrutna nedre ändorna och låt sjuda i ca 20 minuter.
2. Skär av sparrisknopparna och spara dem till garnering, skär stjälkarna i slantar. Skala och hacka schalottenlöken. Hetta upp en vid kastrull med en klick smör, fräs stjälkar och lök utan att de tar färg.
3. Sila ner sparrisbuljongen i kastrullen med de frästa stjälkarna och löken och tillsätt vinet. Låt koka på svag värme tills sparrisen känns mjuk, mixa sedan soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädde. Smaka av med salt, vitpeppar och lite citronsaft.
4. Koka sparrisknopparna mjuka i lättsaltat vatten och lägg dem i djupa tallrikar. Skär laxen i bitar och fördela dem över sparrisknopparna. Garnera med någonting grönt, jag valde vattenkrasse men det passar också med körvel eller gräslök till exempel.
5. Häll den heta soppan i tallrikarna och servera eventuellt med någon örtolja och krutonger. 









Krutonger: 
Kantskär 4 skivor formbröd och skär dem i små tärningar. Stek dem gyllenbryna i smör och strö dem över soppan eller servera bredvid.

Spenatolja:
I mitt växthus håller babyspenaten på att bli för stor så därför valde jag att använda spenat i stället för örter denna gång.
Jag plockade, sköljde och lade 2 nävar spenat i blendern. Sedan hällde jag i 1-1,5 dl ekologisk öländsk rapsolja och lite flingsalt. Jag lät blendern gå i ca 2 minuter och då fick jag en vacker ljusgrön olja som jag droppade på soppan i tallrikarna.




Vintips: 
Ett Chablis-vin passar fint till alla sparrisrätter. Vi prövade Chablis Marouettes 2017 och kunde konstatera att sparrissoppan nog gillade det. Doften av äppel och örter är behaglig och smaken är fruktig och balanserad. Eftersmaken är aningen örtig och citrusaktig. Pris: ca 23 euro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar