Kikärtshummus med sting

söndag 24 februari 2019



Underbara skrynkliga kikärter är en av basvarorna i mitt skafferi. Jag använder en burk färdigkokta kikärter när jag snabbt vill få en proteinrik sallad på bordet, men när jag har gott om tid tar jag råa och lägger dem i blöt över natten (som när man gör ärtsoppa) och kokar dem sedan i nytt fräscht vatten i ca en timme. De ska kokas riktigt mjuka … de blir ändå inte mos. Sedan djupfryser jag dem i lite av kokvattnet i portionspåsar för att snabbt kunna tina dem vid behov. Jag testade också att göra chokladmousse, där jag använde kokspadet i stället för äggvita, men den varianten fick inte godkänt.

Kikärterna kan användas till det mesta: sallader, soppor, falafel, grytor, curry, rostade i ugn som snacks och i hummus. De är fullproppade med protein, folsyra, järn och fiber. Så sätt i gång och mumsa i dig kikärter om du inte redan gör det!



Kikärtshummus

ca 300 g kokade kikärter + lite kokspad
2-3 msk Tahini (sesampasta)
saft av en halv citron
1 tsk Harissapulver/Pimentón
1 tsk gurkmeja
salt enligt egen smak
1 msk spiskummin
2 vitlöksklyftor
1 näve spenatblad
olivolja/ekologisk rapsolja
(sesamolja)

1. Häll kikärterna + lite spad eller vatten i en mixer och mixa dem lätt.
2. Sätt till tahini, citronsaft, vitlök, kryddor och salt och fortsätt mixa. Tillsätt lite olja i taget tills konsistensen blir jämn och krämig. Smaka av och krydda mer om det behövs. Jag mixade ner spenaten till sist.
3. Jag hällde på lite sesam- och rapsolja och smulade över lite grönkålschips och garnerade också med lite extra kikärter och Harissapulver.
4. Servera med ett gott bröd eller som dip till grönsaker. Hummusen gör sig också bra som tillbehör på en buffé till exempel.


Kommentar: Du kan smaksätta hummusen med dina egna favoritkryddor och grönsaker. Det gäller bara att vara kreativ och experimentera sig fram! Snåla inte på saltet och kryddorna för kikärterna i sig är nötaktigt milda i smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar