RESTAURANG TAMPELLA TAMMERFORS

fredag 25 november 2016


Besökte mitt andra hem i Tammerfors på veckoslutet för att delta i ett födelsedagsparty...och efter mycket firande och dansande på lördagen så infann sig inte matlagningsintresset på söndagen. Vi bestämde oss för att testa den nya restaurangen Tampella, som Aamulehti hade rosat rätt så mycket. Restaurangen finns i Tampellas gamla väveri invid forsen; ypperligt läge. Dessutom är den öppen söndagar (14-22), vilket är ett stort plus i mina ögon då det endast finns ett fåtal i Tammerfors som håller söndagsöppet.
Den gamla fabrikssalen är stor med högt i tak, tegelväggar och  sen lite modernare stuk i inredningen. Mycket inbjudande med fina, dova färger.




Vi hade inte planerat att äta tre rätter...men det går inte alltid som planerat!
Jag valde rökt ren på två sätt med grillad schalottenlök, palsternackskräm, svartvinbärssås och tunnbröd till förrätt. Den var lämpligt stor och smakerna balanserade varandra väl. God.



Min man valde laxpastrami med picklad fänkål och gräslöksskumsås. Han var också mycket nöjd med sitt val.


Till huvudrätt ville jag inte ha kött eftersom jag hade ätit det i två dar å rad...fiskrätterna var endast två och  intresserade mig inte...så det blev det vegetariska alternativet som var en quinoa-getostgratäng med grillade grönsaker och granatäpple-yogurtsås. Blev supernöjd med smakerna (quinoan skulle ha mått bra av lite mera kryddor) och portionen var stor.


Den trevliga och mycket duktiga servitrisen rekommenderade pepparbiffen med en sås gjord på tre sorters peppar och konjak och klyftpotatis smaksatt med rosmarinsalt. Maken tyckte smakerna var fantastiska och rosmarinpotatisen  fick honom också att brista ut i lovord.


Nåja, vi äter ganska sällan desserter men tyckte beskrivningarna lät bra och efter att ha kollat in grannbordets desserter så var det kört!
Det blev tranbärsposset med tjinuski och kristalliserad vitchoklad samt fattiga riddare med gammaldags vaniljglass och saftade jordgubbar. Det var smaskens kan jag lova...och lämplig storlek.





Vi drack ett mycket gott och lite kraftigare spanskt rödvin till måltiden.


Restaurang Tampella serverar också lunch varje dag. Tvekar inte en minut att rekommendera stället...fantastisk historisk miljö, läcker mat och glada servitriser som verkar kunna sitt jobb. Fantastiskt!
www.ravintolatampella.fi












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar