SMÖRDEGSDELIKATESSER - PAIN AU CHOCOLAT & RÖDBETSPIZZA

tisdag 25 oktober 2016




Smördeg bör man alltid ha i frysen...går snabbt att superenkelt fixa söta eller salta godsaker. Rödbetspizza på smördegsbotten med parmesan och pinjenötter till exempel eller fransmännens pain au chocolat; smördegsrullar med apelsinchoklad inuti. Fantastiskt goda båda två!


SMÖRDEGSPIZZA MED RÖDBETOR

Ingredienser:
3 st kokta rödbetor
4 st smördegsplattor
4 msk tomatsås/ketchup
2 dl riven parmesanost
färsk timjan/oregano
2 msk flytande honung
0,5 dl pinjenötter
flingsalt

Skiva rödbetorna tunt. Lägg ut 4 halvtinade smördegsplattor på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper och bred ut tomatsåsen på dem. Undvik sås på kanterna så reser de sig fint under gräddningen. Strö ut parmesan på plattorna (spara lite till garnering) och lägg sedan på rödbetsskivorna. Strö på timjan/oregano och ringla över honung. Grädda pizzorna i 15-20 minuter  i 200-225 grader (håll koll på slutet, jag lyckades bränna mina denna gång). Rosta under tiden pinjenötterna i en het torr stekpanna så de får lite färg. Ta ut pizzorna och strö på pinjenötter, parmesan och flingsalt. De kan ätas som drinktilltugg eller som tillbehör till en svamp-/grönsakssoppa t.ex. Godast rumsvarma (min åsikt). Jag gjorde minipizzor denna gång som du säkert märker!







PAIN AU CHOCOLAT

smördeg
choklad (med apelsinsmak)
1 ägg
mandelspån

Kavla ut smördegen ganska tunt och gör små eller stora rektanglar. Lägg chokladen i kortändan och rulla ihop. Lägg "bröden" med skarven nedåt på en ugnsplåt och pensla med ägget. Strö mandelflarn utanpå. Grädda i 200 grader ca 20 minuter för stora och 10 minuter för små. Mina på bilden är ganska små. De ska egentligen vara fyra gånger större men jag gillar de små för då får man liksom äta flera! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar