Bondböne- & quinoabiffar (V)

onsdag 27 maj 2020



Har du prövat bondbönekross i matlagningen? Det hade jag inte heller men när jag fick en påse av en väninna så blev jag riktigt nyfiken. Jag tog google till hjälp för att leta recept och där stötte jag på de här både goda och hälsosamma biffarna. Huvudingredienserna är morot, quinoa och bondbönekross. Kom ihåg att alltid tillreda bondböna (det heta vattnet gör jobbet här ) och inte servera den rå! Receptet är från erikoisenhyvaa.com.

Ingredienser:
3 dl bondbönekross (min påse kommer från www.tiirinkoski.fi )
1,5 dl sköljd inhemsk ekologisk quinoa
3 rivna morötter
6 dl hett vatten
1,5 msk psyllium (lämna inte bort, för det binder ihop massan)
2 tsk salt
0,5-1 tsk gurkmeja 
0,5 tsk vitpeppar (svartpeppar är bättre ihop med gurkmeja)
0,75 tsk spiskummin
2 msk hackad persilja
(vitlökspulver, cayennepeppar eller övriga kryddor enligt smak och tycke)
fett till stekningen

1. Skölj quinoan och låt den rinna av. Blanda i bondbönekross, de rivna morötterna och kryddorna. Häll på det heta vattnet och låt blandningen svälla i ca 15 minuter. 

2. Strö över psyllium och arbeta in det i blandningen och låt svälla ytterligare 15 minuter.

3. Stek biffar eller bullar på medelvärme i rikligt med fett.

4. Placera biffarna på en bakpappersklädd ugnsform och stek i 175 grader i 30 minuter.

5. Servera med exempelvis koriander, sötpotatispommes och avokadodip eller veganmajonnäs. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar