"Chestnuts roasting on an open fire" + vintips

måndag 3 december 2018




… Kanske du har hört den klassiska julsången som Nat King Cole gjorde världskänd? Eller i en modernare version med Michael Bublé, Ariana Grande eller Whitney Houston? Du hittar alla de här varianterna på You tube.

För mig är rostade kastanjer riktigt nostalgigodis. Under studietiden lärde jag mig gilla dem för de var billiga och lätta att rosta i ugnen när man ville ha något gott till sitt vin. Under min tid i New York köpte jag ofta en påse i gatuhörnet på hemvägen. Och de doftade gudomligt. Nuförtiden äter jag dem inte så ofta men ibland när jag står öga mot öga med en kastanjepåse i butiken så faller jag för frestelsen. Vilket hände härom veckan. En färsk kastanj har ingen luft mellan skal och kött, så det gällar attt klämma lite på kastanjerna i butiken. 



Jag har alltid rostat dem på saltbädd i ugnen tidigare, men nu delade jag påsen i två delar och rostade ena halvan på glöden i brasan och den andra kokade jag med lite lagerblad och salt i vatten. De kokta var helt ok, men vi tyckte att de glödrostade var snäppet bättre. Kastanjerna innehåller massor av C-vitamin och deras säsong är nu.




Glödrostade kastanjer:

1 påse kastanjer
rosmarin
folie

Citronsmör:
mjukt smör
citronsaft
(citronzest)
salt
(krossade korianderfrön)

Skär ett kryss i toppen av varje kastanj med en sågtandad kniv. Var försiktig så du inte skär dig; kastanjerna är nämligen hala. Riv av en stor bit folie och vik den dubbel. Placera kastanjerna på folien och riv över lite färsk rosmarin. Vik ihop folien till ett paket. Placera det på glöden; efter ca 20 minuter borde kastanjerna ha öppnat sig lite i krysset och då är de färdiga. 

Använd rumsvarmt smör. Blanda ner lite citronsaft, zest, salt och eventuellt krossade korianderfrön eller någon annan krydda du gillar.

Håll kastanjerna varma tills du skalar/äter dem så lossnar skalet lättare.  Ät dem med en klick citronsmör. Var förberedd på att en del av kastanjerna är mörka inuti; dvs de går inte att äta. 

Om du vill testa att använda kastanjer i matlagningen får du här länken till en kastanjgryta med kyckling, som är mumsigt värre.

https://forreliini.blogspot.com/2017/03/kastanjegryta.html









Vi drack Love Noir  till kastanjerna. Det är ett rätt så fylligt pinot noir vin, som passar till de flesta kött- och grönsaksrätter. Både doften och smaken är lite sötaktiga, men vinet är mycket mjukt och balanserat. I smaken finns spår av bär, kryddor och choklad.  Mycket behaglig, sammetslen eftersmak. Vinet kommer från Kalifornien och kostar ca 11 euro. Prisvärt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar