Ananascarpaccio

tisdag 20 mars 2018



Jag är en stor vän av frukt- och bärdesserter. De är vanligtvis fräscha och lite lättare än chokladdesserter. För mig är en finare middag komplett även utan en söt dessert. På restaurang väljer jag vanligtvis förrätt, huvudrätt och en ostbit i stället för det söta. Ibland fastnar jag för två intressanta förrätter och skippar huvudrätten helt och hållet. Jag tittade på när Jamie Oliver i TV trollade fram den här okomplicerade desserten tillsammans med sina barn. Det gick som en dans! 

Ingredienser för 4 personer:
1 knippe färsk mynta (30 g)
1 mogen ananas
100 g buskblåbär
4 msk grekisk kokosyoughurt
1 lime

1. Sätt de plockade myntabladen i en mortel, men spara en del hela till garnityr. Mortla bladen grovt och blanda ner 1-2 msk (jag tog 3 msk) god olivolja så att du får en myntolja. 

2. Skär bort ananasens båda ändor och skala resten av ananasen. Skär fruktköttet på längden i fyra delar, avlägsna stocken och skär varje del i skivor på längden. Fördela skivorna på ett stort fat. Halvera blåbären och strö dem över ananasen.

3. Blanda en del av myntoljan med youghurten och skeda över frukten. Riv över limezest och pressa limesaften över det hela. Skiva tunt de återstående myntabladen och strö dem över ananascarpaccion. Häll över resten av myntoljan och lite extra olivolja om du vill.







Kommentar: Jag gjorde högar av myntyoughurten på serveringsfatet i stället för att skeda den över carpaccion. Det skulle säkert vara behändigt att hälla såsen i en liten skål, därifrån var och en kan servera sig. Myntabladen lämnade jag hela. Den här lilla desserten råkar se lite påskig ut så den kunde platsa som det hälsosammare alternativet bland alla chokladägg och chokladefterrätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar