Koreansk köttfärslimpa

onsdag 8 december 2021

 

Till den här gourmetlimpan kan du använda fläskfärs (vilket är det vanliga), kycklingfärs, lammfärs eller nötfärs. Det går också bra att blanda t.ex. fläskfärs och någon annan färs. Jag hade enbart nötfärs hemma och det blev också bra. Till såsen kan du välja den typ av chilisås du vill ha: gochujang, sambal oelek eller sriracha. Receptet kommer från zeinaskitchen.se




Ingredienser till köttfärslimpan:
1 kg köttfärs/fläskfärs/kycklingfärs/lammfärs eller blandning
2 st finhackade salladslökar
1 msk riven ingefära
3 st pressade vitlöksklyftor
1 dl ströbröd
1 ägg
1 tsk chilipulver (valfritt)
salt & peppar
olja till formen

Såsen:
1 vitlöksklyfta
3-4 st skivor färsk ingefära
ca 3/4 dl japansk soja
1 dl vatten
2 msk brunt farinsocker
2 msk chilisås, jag använde gochujang
2,5 tsk majsstärkelse

Serveringsförslag:
jasminris
salladslök & sesamfrön till garnering
lime & koriander (jag använde fänkålsblommor och fänkålsdill)

1. Värm ugnen till 200 grader. Blanda samman alla ingredienser till köttfärslimpan. Lägg färsen i en ugnsform och forma en köttfärslimpa. Jag använde en brödform i silikon. Försök få limpan så fin och slät som möjligt utan sprickor. Baka mitt i ugnen i ca 25-30 minuter. Under tiden kan du förbereda såsen.

2. Skiva vitlök och ingefära till såsen och stek i olja i 2-3 min. Blanda resterande ingredienser till såsen i en liten skål, vänd ner i stekpannan och koka upp under omröring. Såsen kommer snabbt att bli tjock i konsistensen. Låt småputtra i ca en minut. Dra sedan bort från värmen.

3. Ta ut köttfärslimpan från ugnen, pensla med såsen. Lägg resterande sås i ugnsformen runt om köttfärslimpan. Lägg eventuellt gröna bönor i formen. Baka köttfärslimpan i ytterligare ca 8-10 minuter.

4. Ta ut från ugnen och låt sedan limpan vila i ca 10 min. Garnera med salladslök, sesamfrön och koriander eller vad du råkar ha hemma. Servera med jasminris och pressa gärna lime över vid serveringen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar