Nötfransyska sous vide

fredag 10 januari 2020



Jag är nybörjare vad gäller sous vide-metoden, men intresset har funnits i några år. Så när jag fick en Anova sous vide apparat (tack Janne & Marina) blev jag eld och lågor och satte genast i gång med att testa vad den egentligen går för. Jag började med en hjortrostbiff ( den vägde 500 g och fick bada i 54,5 grader i 50 minuter) som blev helt perfekt och följande dag blev det laxfjärilar och morötter och broccolini. Laxen var det inget fel på men grönsakerna var jag inte så nöjd med. Jag föredrar att rosta dem i ugnen eller woka dem för att få en djupare smak.

Nästa försök blev den här nötsteken, som lyckades över förväntan.

1 nötfransyska/ryggstek på 1,1 kg
vitlöksklyftor
himalayasalt
svartpeppar
timjan
rosmarin
svampolja

Jag stack in tunna vitlöksbitar i steken lite här och där. Sedan saltade och pepprade jag ordentligt och klappade in lite svampolja. Jag avslutade med färska timjan- och rosmarinstjälkar.
Slutligen vakuumpackade jag steken.

P.S. ADD:WISE har ett alldeles ljuvligt Himalayasalt med peppar och en härlig Karl Johan svampolja.







Jag värmde upp vattnet till 56,5 grader, lade stekpåsen i det kokande vattnet och tog bort den efter 8 timmar. Jag lät steken kallna en stund i påsen, tog sen ut den och satte i folie i kylskåpet. Där fick den vila till nästa dag då jag värmde den i folien i 100 grader varm ugn i ca 20 minuter. Jag avlägsnade folien efter halva tiden.






Som tillbehör hade vi rödvinssås, stekt Karl Johansvamp, wokad rosenkål och mos gjord på butternutpumpa och morötter. En mycket lyckad smakpalett.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar